Praktisk info Ola Frosts veg 1-5

  • For leietaker

    Min Side kan du se status på dine fakturaer, endre personopplysninger og mye mer.

  • Akutte hendelser

    Når ringer du Frost Eiendom (telefon: 73 96 97 00)?

    • Ved akutte hendelser mandag – fredag mellom kl. 08.00 og 16.00.
    • Henvendelser til våre vaktmestre skal gå via sentralbord eller eiendomsforvalter.
    • Hvis henvendelsen din ikke haster, gjerne kontakt oss på e-post: eiendom@frost.no.

    Hvert inngangsparti har også en egen postkasse der du kan legge skriftlige henvendelser til oss.

    Når ringer du Belfor (telefon: 03360)?

    • Ved akutte hendelser (knust rute, vannlekkasje, tett sluk etc) etter kontortid hos Frost Eiendom.
    • Innlåsing ved tap av nøkler.

    NB! Vi gjør oppmerksom på at vi fakturerer påløpte kostnader i ettertid hvis hendelsen eller skaden er din egen eller husstandens feil.

    Nødetatene:

    • Ambulanse 113
    • Politi 112
    • Brann 110
  • Assistanse innlåsing

    Dersom du har mistet eller forlagt nøkler og trenger hjelp til innlåsning så kan Belfor (SSG) være behjelpelig med dette.

    Ta direkte kontakt med Belfor på tlf. 03360.

    Priser for innlåsing:
    Hverdager kl. 07.00–20.00: kr 950,-
    Utenfor disse tidene: kr 1 285,-

    Dette beløpet viderefaktureres fra oss etter at vi har mottatt faktura fra Belfor.

  • Brann og sikkerhet

    Frost Eiendom AS setter brannsikkerhet høyt og det er derfor installert heldekkende brannvarslingsanlegg i Ola Frosts veg 1, 2, 3 og 4. Det betyr at dersom det blir brann i en leilighet, så vil alle leiligheter i hele bygget varsles, og alarmen gå direkte til brannvesenet.

    Dersom det er en feilaktig utløst alarm, så har man mulighet til å avstille alarmen med avstillingspanelet på hver etasje. Dette må gjøres innen 4 minutter for å unngå at hele bygget varsles.

    Ola Frosts veg 1

    Husbrannslanger under kjøkkenbenk i hver leilighet. Trekk ut slangen og åpne kran ved behov for slukking. Heldekkende brannvarslingsanlegg som er koblet til strømnettet. Det skal derfor ikke skiftes batteri i disse.

    En eventuell feilalarm kan avstilles med avstillingspanelet som finnes i hver leilighet i første etasje og ved start og slutt av svalgang i 2 – 4 etg. Dette må gjøres innen 4 minutter etter at alarm er utløst, hvis ikke så går alarmen på hele bygget.

    Her kan du lese branninstruks for Ola Frosts veg 1.

    Ola Frosts veg 2A

    Har brannslanger i hovedtrapp. I tillegg finnes det 2 stk skumapparater i hver korridor. Heldekkende brannvarslingsanlegg som er koblet til strømnettet. Det skal derfor ikke skiftes batteri i disse.

    En eventuell feilalarm kan avstilles med avstillingspanelet som finnes i korridoren ved hovedtrapp. Dette må gjøres innen 4 minutter etter at alarm er utløst, hvis ikke så går alarmen på hele bygget.

    Her kan du lese brannistruks for Ola Frosts veg 2A.

    Ola Frosts veg 2B, C, D og E

    Har skumapparater i hver leilighet. Heldekkende brannvarslingsanlegg som er koblet til strømnettet. Det skal derfor ikke skiftes batteri i disse.

    En eventuell feilalarm kan avstilles med avstillingspanelet som finnes ved hoveddør i 1. etg. Dette må gjøres innen 4 minutter etter at alarm er utløst, hvis ikke så går alarmen på hele bygget.

    Her kan du lese branninstruks for Ola Frosts veg 2B, C, D og E.

    Ola Frosts veg 3

    Har brannslanger ved heis i hver etasje. Heldekkende brannvarslingsanlegg som er koblet til strømnettet. Det skal derfor ikke skiftes batteri i disse.

    En eventuell feilalarm kan avstilles med avstillingspanelet som finnes ved bøttekott i hver korridor. Dette må gjøres innen 4 minutter etter at alarm er utløst, hvis ikke så går alarmen på hele bygget.

    Her kan du lese branninstruks for Ola Frosts veg 3.

    Ola Frosts veg 4

    Har brannslanger i hovedtrapp. I tillegg finnes det 2 stk skumapparater i hver korridor. Heldekkende brannvarslingsanlegg som er koblet til strømnettet. Det skal derfor ikke skiftes batteri i disse.

    En eventuell feilalarm kan avstilles med avstillingspanelet som finnes i korridoren ved hovedtrapp. Dette må gjøres innen 4 minutter etter at alarm er utløst, hvis ikke så går alarmen på hele bygget.

    Her kan du lese branninstruks for Ola Frosts veg 4.

  • Husordensregler
  • Leieavtale

    Du finner leiekontrakten på Min side, under «Leiekontrakt».

  • Oppsigelse

    Alle våre leieforhold ved leie av bolig på Tempe kan sies opp med 3 måneders varsel gjeldende fra den 1. i måneden. Oppsigelsen utløper den siste i måneden kl. 12.00.

    Oppsigelse av leieforhold må gjøres skriftlig, enten pr e-post eller via Min Side.

    Se punkt 12 i leieavtalen for detaljer om hvordan leiligheten skal tilbakeleveres.

    Eiendomsforvalter vil ta kontakt etter mottatt oppsigelse for en gjennomgang av leiligheten. Dette gjøres tidlig i prosessen for å avklare hva som eventuelt må utbedres og hvem som har ansvaret for dette.

    Depositumet utbetales etter at overleveringen er godkjent. I tillegg må vi ha mottatt ny adresse og eventuelt kontonummer for utbetaling, samt faktura for eventuelle utbedringer som skal trekkes fra depositumet.

    Kontaktinfo:

    Her finner du sjekkliste for rydding og rengjøring ved utflytting i Ola Frosts veg 1-5

  • Strømavregning

    Strømforbruket avregnes to ganger i året, i juni og desember. Differansen mellom innbetalt á konto-beløp og faktisk forbruk blir enten fakturert eller kreditert ved den halvårlige avregningen.

    Årsforbruket kan variere avhengig av bruksmønster, vær, temperatur og strømpriser. Hver boenhet får sin prosentandel av det totale arealet på bygget, og avregnes etter denne prosenten.

    Her kan du lese energiavtalen for Ola Frosts veg 1 – 5.

    Det er mulig å påvirke eget strømforbruk, og vi oppfordrer alle til å være bevisste på energieffektivisering. Enkle tiltak kan bidra til lavere strømkostnader, for eksempel:

    • Skru av lys i rom du ikke oppholder deg i
    • Bruke kortere tid i dusjen
    • Senke temperaturen på badet
    • Skru ned radiatorer når du reiser bort
    • Bruke LED-pærer
    • Slå av spillkonsoller og trekke ut ladere når de ikke er i bruk
  • TV og internett

    Bredbåndstjenester leveres av Telia og du finner informasjonsbrev fra Telia her.

    Dersom du opplever problemer med TV eller internett, eller ønsker å bestille tilleggstjenester, kan du kontakte Telia på telefon 92 40 50 50 eller via deres kundeservice på www.telia.no/kundeservice/kontakt-oss/.

    Hvordan får jeg tilgang til tjenestene som er inkludert i husleien?
    For å få tilgang til tjenestene som er inkludert i husleien tar du kontakt med Telia for å få utlevert utstyret du trenger. Utstyret er personlig så lenge du er kunde, og skal returneres til Telia om du skulle flytte til en annen adresse.

    Hvordan får jeg utlevert utstyret?
    Utstyret får du hentet i Telia-butikkene (Trondheim Torg og City Syd). Åpningstiden følger åpningstiden for kjøpesenteret. Husk å ta med gyldig legitimasjon og bekreftelse på boforholdet.

    Er utstyret vanskelig å koble opp?
    Utstyret du trenger vil komme med en god bruksanvisning og en enkel installasjonsveiledning på norsk. Om du har behov for oppkoblingshjelp, kan oppkobling bestilles som en tilleggstjeneste hos Telia. Dersom du henter utstyret personlig, kan du samtidig få tips og råd om både bruk og oppkobling.

    Hva om jeg ønsker å bestille tilleggstjenester?
    Tilleggstjenester kan til enhver tid bestilles ved å ta kontakt med Telia. Tjenestene vil aktiveres umiddelbart ved bestilling.

    Priser for oppgradering av internettnetthastighet pr 1.12.2023
    For beboere med Tv og bredbånd:
    100/15 Mbps kr. 209,-
    250/20 Mbps kr. 259,-
    500/20 Mbps kr. 369,-
    750/25 Mbps kr. 429,-
    1250/50 Mbps kr. 679,-

    For beboere med kun bredbånd:
    1250/50 Mbps kr. 479,-

    Hvordan får jeg returnert utstyret til Telia om jeg skulle flytte?
    Det enkleste er å levere utstyret i en Telia-butikk, enten på Trondheim Torg eller City Syd. Butikken følger kjøpesenterets åpningstider.

    Modem og TV-boks må returneres ved flytting. Alternativt kan du sende utstyret per post. Ta i så fall kontakt med Telia for informasjon om hvordan du går frem.

  • Vedlikeholdsinformasjon

    Når du leier bolig hos oss, har du ansvar for å holde leiligheten i god stand gjennom hele leieforholdet. I punkt 10, avsnitt 3 i leieavtalen finner du en oversikt over hva dette innebærer.

    For å gjøre det enklere, har vi samlet noen grunnleggende vedlikeholdsrutiner for rensing av sluk/vannlås og filter i kjøkkenviften.

    Bad

    • Sluk: Rens ved behov, minst to ganger i året.
    • Vannlås (servant) og vaskemaskinkran: Rengjøres ved behov, minst én gang i året.
    • Dusjhode: Vaskes minst én gang i året.

    Avtrekk på bad:

    • Skru av dekselet på avtrekket (montert på vegg eller i tak).
    • Fjern smuss og støv for hånd.
    • Rengjør med rent vann og tørk av med papir.
    • Gjør dette ved behov, minst én gang i året.

    Et tett avtrekk kan redusere effekten både på badet og kjøkkenviften, så regelmessig rengjøring er viktig for et godt inneklima.

    Kjøkken

    Vannlås på kjøkkenservant gjøres rent ved behov, minimum 1 gang pr år. Flytende fett må ikke tømmes i vasken, men oppbevares i egnet beholder (feks tom melkekartong) og kastes i restavfall.

    Kjøkkenvifte:

    • Ta av filteret og legg det i varmt vann med salmiakk eller et egnet rengjøringsmiddel.
    • Skyll med kaldt vann og gjenta prosessen til filteret er helt rent.
    • Når filteret er fjernet, vask innsiden av kjøkkenviften før du setter det tilbake.
    • Rengjøres ved behov, minst to ganger i året.

    Kjøkkenviftene har kullfilter, som kan rengjøres, men må byttes ved behov. Ta kontakt med oss for å bestille nytt filter når det trengs.

    NB! Påse at ting blir ordentlig skrudd til igjen etter rengjøring. Dette gjelder pakninger, muttere, slangeklemmer, avløpsrør etc. Følg nøye med de første dagene om det er noen lekkasje i kjøkkenskap/baderomsskap.

  • Leiegaranti

    I samarbeid med Tryg Forsikring tilbyr vi et godt alternativ til vanlig depositumskonto. Ved kjøp av depositumsgaranti betaler leietaker kun 14% av depositumsbeløpet, og slipper å binde opp et stort beløp på depositumskonto. Garantien gir samme sikkerhet for utleier.

    Depositumsgaranti fra Tryg Forsikring