Praktisk info Nærbyen 24/7

  • For leietaker

    Min Side kan du se status på dine fakturaer, endre personopplysninger og mye mer.

     

  • Brann og sikkerhet

    Frost Eiendom AS tar brannsikkerhet på alvor og har derfor installert et heldekkende brannvarslingsanlegg.

    Hvis det oppstår brann i én leilighet, vil alle leiligheter i bygget bli varslet.

    Vær oppmerksom på at brannalarmen ikke er koblet direkte til brannvesenet. Ved brann må du selv sørge for å varsle brannvesenet umiddelbart.

    Hvis alarmen utløses ved en feil, kan du avstille den via avstillingspanelet innen 3 minutter før hele bygget varsles. Hold inne «avstill-knappen» i 3 sekunder.

    For bebeore i Sorgenfriveien 30A: Avstillingspanel ved heis.
    For beboere i Sorgenfriveien 32A: Avstillingspanel i leilighet.

    Sett deg godt inn i branninstruksen ved innflytting, sjekk rømningsveier og lær hvordan avstillingspanelet fungerer.

    Her kan du lese branninstruks for Sorgenfrivegen 30.
    Her kan du lese branninstruks for Sorgenfrivegen 32.

  • Husordensregler

    Her finner du nyttig info om våre husordensregler i Nærbyen 24/7.

  • Leieavtale

    Du finner leiekontrakten din på Min side, under «Leiekontrakt».

  • Oppsigelse

    Leieforhold i Nærbyen 24/7 har en oppsigelsestid på 3 måneder, gjeldende fra den 1. i måneden. Leieavtalen avsluttes den siste i måneden kl. 12.00.

    Oppsigelse må sendes skriftlig via e-post eller via Min Side.

    Se punkt 12 i leieavtalen for detaljer om hvordan leiligheten skal tilbakeleveres.

    Eiendomsforvalter vil ta kontakt etter mottatt oppsigelse for en gjennomgang av leiligheten. Dette gjøres tidlig i prosessen for å avklare hva som eventuelt må utbedres og hvem som har ansvaret for dette.

    Depositumet utbetales etter at overleveringen er godkjent. I tillegg må vi ha mottatt ny adresse og eventuelt kontonummer for utbetaling, samt faktura for eventuelle utbedringer som skal trekkes fra depositumet.

  • Parkering

    Beboere kan leie parkeringsplass for kr 1 514,- per måned. For leie av plass, ta kontakt med eiendom@frost.no.

    Besøkende kan parkere i parkeringsanlegget i Kiwi-bygget. Innkjøring skjer på nordenden av bygget – følg skilting for Kiwi-parkering.

    • Gratis parkering i 45 minutter
    • Deretter kr 44,- per time
  • TV og internett

    Internett leveres av Telia og er inkludert i husleien. Modemet er allerede installert i leiligheten, men må resettes ved innflytting.

    For å resette modemet:

    • Finn reset-knappen på baksiden av modemet.
    • Bruk en penn eller lignende for å holde knappen inne i noen sekunder.

    Brukernavn og passord finner du på baksiden av modemet.

  • Vedlikeholdsinformasjon

    Som leietaker har du ansvar for vedlikehold av leiligheten gjennom hele leieforholdet. Se punkt 10, avsnitt 3 i leieavtalen for en detaljert oversikt over dine plikter.

    Bad

    • Rens sluket minst to ganger i året, eller ved behov.
    • Rengjør vannlåsen og vaskemaskinkranen minst én gang i året.
    • Dusjhodet bør renses én gang i året for å fjerne kalk og smuss.

    Avtrekksviften må renses ved behov, minst én gang i året.

    Slik rengjør du avtrekksviften på badet:

    • Skru av dekselet.
    • Fjern alt smuss og støv fra kanalen.
    • Bruk en klut med rent vann og tørk av med kjøkkenpapir.


    Et tett avtrekk kan redusere effekten både på badet og kjøkkenviften, så regelmessig rengjøring er viktig for et godt inneklima.

    Kjøkken

    • Unngå å kaste fett og matrester i vasken. Tette avløp kan føre til skader, ekstra kostnader og i verste fall skadedyr.
    • Håndtering av flytende fett: Hell det over i en tom melkekartong eller annen passende beholder og kast det i restavfallet.
    • Rengjør vannlåsen ved behov, minst én gang i året.


    Etter rengjøring: Pass på at pakninger, muttere, slangeklemmer og avløpsrør er skrudd godt til for å unngå lekkasjer.

    Rengjøring av kjøkkenvifte:

    • Ta ut filteret og legg det i varmt vann med litt salmiakk.
    • Skyll med kaldt vann og gjenta prosessen til filteret er helt rent.
    • Rengjør kjøkkenviften minst to ganger i året, eller ved behov.


    Tips for rengjøring av rør:
    Hell noen dråper Zalo i vasken og skyll med varmt vann for å forebygge tette rør.

  • Leiegaranti

    I samarbeid med Tryg Forsikring tilbyr vi et godt alternativ til vanlig depositumskonto. Ved kjøp av depositumsgaranti betaler leietaker kun 14% av depositumsbeløpet, og slipper å binde opp et stort beløp på depositumskonto. Garantien gir samme sikkerhet for utleier.

    Depositumsgaranti fra Tryg Forsikring

     

  • Husnøkler

    Alle kan være uheldige og miste nøkkelbrikken sin. Vi kan skaffe en ny, men vi anbefaler at du tar godt vare på den. Ny brikke koster kr 200,- og denne kostnaden må du dekke selv.

    Husk: Nøkkelbrikken må aktiveres hver 6. måned. Dette gjøres ved å bruke hovedinngangen til bygget.

    Ved behov for innlåsing:

    • Utenom ordinær arbeidstid: Ring Belfor på tlf. 03360. Dette koster…
    • Mandag–fredag kl. 08.00–16.00: Vaktmester kan kontaktes for bistand til innlåsing.
  • Frost Mer/Heime

    For å booke fellesareal, delta på aktiviteter og lignende, må du laste ned appen «Heime».

    • Last ned appen på din mobil.
    • Registrer deg som ny bruker.
    • Legg inn leilighetsnummeret ditt for tilgang til relevante tjenester.